Sidor

lördag 5 mars 2016

T-shirt och klädsvammel

När man väl har ett fungerande mönster så tar det ju inte längre tid att sy en dam t-shirt än en barntröja. Tur är det eftersom jag väl för tillfället och till sommaren har behov av en sisådär 10 t-shirts (plus ett antal linnen, några tröjor, shorts, svala byxor, kjol, klänning....). Jösses, tänker nu kanske nu, har hon inga kläder från förr? Nja, som så många andra har jag ett skåp fullt med kläder som antingen sitter dåligt eller inte känns bra. Kroppen har t.ex. ändrat lite efter graviditeten så byxor från pre-lillkilleeran är svåra att få upp över höfterna. Snygga och välsittande byxor är svåra att hitta, det tyckte jag innan lillkillen och det tycker jag nu. Alltså har jag typ två par jeans som jag går med tills de faller ihop och jag av nödtvång måste leta efter nya. Korta tröjor och toppar går också bort nuförtiden eftersom jag inte vill visa halva magen eller rumpan varje gång jag böjer mig ner för att hjälpa lillkillen, eller sträcker mig upp (han tycker om att klättra). Kläder nu i post-lillkilleeran bestod i dryga två år av amningsvänligt - knappar, omlott, lager på lager... - och förutom att jag inte ens vill se åt sådana kläder nu så var de också rätt slut efter två år. Så en stor del har blivit trasor och några har skänkts bort. Bara energin infinner sig ska jag göra en riktigt rejäl rensning i garderoben och göra plats för min nya, bekväma och roliga garderob. Här är en bra början, en lekparksvänlig t-shirt åt mig i ekologiskt tyg från PaaPii - lämpligt på rea just nu! Mönster är mitt eget och storleken är Henni 2016.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Du syr så mycket fint - är bla imponerad av dina fina trosor. T-shirt som blivit för korta går kanske att kombinera på detta sätt http://naturkinder.typepad.com/naturkinder/2015/01/bauchbaender-selber-machen-schwangerschaft-klamotten.html
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är smart att sy om befintliga kläder! Får titta på plaggen med det i minnet när jag rensar garderoben :)

      Radera
  2. Hej
    Du syr så mycket fint - är bla imponerad av dina fina trosor. T-shirt som blivit för korta går kanske att kombinera på detta sätt http://naturkinder.typepad.com/naturkinder/2015/01/bauchbaender-selber-machen-schwangerschaft-klamotten.html
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera