Sidor

måndag 29 februari 2016

Jakten på den perfekta t-shirten

Jag har nyligen blivit ägare till två Ottobre Woman-tidningar som en del i mitt "piffa upp garderoben"-ryck. Barnmönstren syr jag ju efter hela tiden men jag har ingen aning om hur dammodellerna sitter på mig. Första försöket var t-shirten "Solid Green" ur nummer 2/2014, som ju ser jättehärlig ut i tidningen. Jag började dock med en snabbsökning på nätet för att se om det fanns några bilder på hur den ser ut i verkligheten. Här ser den plötsligt mycket mindre ut i halsringningen... Så, jag visste att jag måste förstora ringningen för att få den att se ut som på bilden. Sedan mätte jag mig själv och konstaterade att jag enligt Ottobre är storlek 38 upptill och 40 nertill. Men när jag sedan jämförde mönsterbitarna med mitt raglanmönster insåg jag att en lämpligare storlek nog skulle vara 36. Så, här är nu resultatet - storlek 36, förstorad halsringning och avkortade ärmar. Storleken är helt okej men jag är inte särskilt förtjust i rynket mitt fram. Det tillför inget utan är mest irriterande. Ett par centimeter längre kunde den också vara! Så, tillbaka till ritbordet och så var det dags för version två:
Framstycket är omritat (jag använde bakstycket som grund och ritade sedan ärmhålet enligt ursprungsframstycket samt halshål efter egen smak), ärmarna är avkortade och så är den förlängd med 2 cm. Med facit i hand kunde jag ha förlängt den ytterligare ett par cm så att jag kunde ha gjort en bredare fåll. Eller kanske rundat av den lite fram och bak? När halsringningen var fixad insåg jag dock hur mycket jag störde mig på ärmarna som liksom sticker rakt ut. Hur fixar man det? De är kanske onödigt vida? Ärmhålen verkar också vara lite för stora. Skulle en "cap sleeve" vara bättre? Eller ska axelsömmen förlängas? Eller är det ärmkullen som är för låg. Gaaahhhh, hur ska man kunna veta sånt här? Efter en tid med pannan i djupa veck kom jag fram till att det inte är värt att sätta mera tid på det här mönstret. Istället tog jag fram ett som jag ritat av en annan t-shirt för ett år sedan eller så, överförde min nya halsringning till det och började jobba på det istället. Här är första försöket:
Mycket bättre. Lite tyg kan jag skala av från ärmhålen men annars är det riktigt bra. "Solid Green" är härmed död och begraven, länge leve "Henni Tee" istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar