Sidor

fredag 15 januari 2016

Mjuka "finbyxor"

Blåa byxor med bak- och framfickor - precis vad en liten snickare behöver! Eller? Nja, lillkillen var visserligen väldigt nöjd med att kunna sätta fyra verktyg i byxfickorna men han drömmer egentligen om hängselbyxor med bröstficka - som Totte... Vi får se, jag har föreslagit en tröja med fickor istället :) 
De här byxorna är sydda efter mönstret "Mandala" ur nyaste Ottobre (1/2016). Jag tyckte att de såg spännande ut med skärningen runt bakfickorna men insåg att det behövdes vissa ändringar för att de skulle passa lillkillen. Enligt mönstret ska byxorna sys i bomullstyg med dragkedjsgylf och knapp och med raka byxben. Jag sydde de istället i jeansjersey, sydde fuskgylf och dekorationsknapp och så gjorde jag dessutom muddar i byxbenen. Det tog sin lilla tid att sy alla delar och stickningar men till min stora glädje blev det perfekt resultat, jag är jättenöjd! Storleken är 98 på bredden och 104 på längden - dvs 98:ans längd från mönstret plus mudd.

2 kommentarer:

  1. Snygga, smart att sy dem i jersey med mudd. De ser sköna ut men kan passera som Snyggbyxor.

    SvaraRadera
  2. Tuffa! Himla bra med fuskgylf!!

    SvaraRadera