Sidor

lördag 21 november 2015

Same, same but different - tröja

Jag gör mitt bästa för att hitta ett nytt baströjmönster åt lillkillen. Just nu kör jag på ett uppförstorat t-shirtmönster (största storleken var 92 men lillkillen använder nu 98) som jag själv ritat lång ärm till men det skulle vara skönt att ha ett "riktigt" i större storlek som jag kan vända mig till. I en lite äldre Ottobre (1/2012) hittade jag ett lovande mönster, "Buttoned up", som går från storlek 86 till 122 och beslöt mig för att prova förra veckan. Ärmarna förlängde jag dock eftersom de verkade lite korta.


Det här mönstret hade sprund också så jag tänkte att jag testar... Tja, sprundet blev nu inte så lyckat, inte minst för att jag glömde att stryka mellanlägg på sprundbiten så om man drar i knapparna nu så känns det som att man håller på o dra lös dem från tröjan. Och lillkillen drar med jämna mellanrum, det är ju helmärkligt att plötsligt ha knappar under hakan. Klädkonservativ kille det där... Lite konstiga veck dolde jag med en påsydd bit av ett tygband... Fel väg är sprundet också, det är ett "flicksprund". Förstår inte varför det måste vara skillnad!? Ja, det var så mycket som gick fel förra veckan och med facit i hand så kan jag ju konstatera att det är en dålig idé att sy när man är förkyld och en ännu sämre idé att sy om man är sjukare än så.


Det viktigaste i det här experimentet är ju ändå passformen, hur är den? Den verkar faktiskt riktigt lovande, ska nog sy några (sprundfria) tröjor efter det här mönstret tror jag!

2 kommentarer:

  1. Jag har sytt flera tröjor efter mönstret Ottobre 301 som blivit bra. Det finns två modeller av mönstret, en rak, lösare och en som är lite mer figurnära. Storlekarna är 92-170 har jag för mig, så det kanske är värt att kolla upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det är nog mest min snålhet som gör att jag försöker hitta ett mönster bland de jag redan har :)

      Radera