Sidor

torsdag 14 mars 2013

Klöverbyxor

Jag försöker utvidga babyklädsrepertoaren och har därför testat att sy byxor. Det gick väl sådär... Trots världens simplaste mönster och en mycket tydlig beskrivning lyckades jag ändå trassla ihop bensöm och grensöm vilket ledde till superlånga ben (som gick lätt att klippa av) och alldeles för låg midja (som jag fick förlänga med vitt tyg). Jag vet inte om rymligheten runt rumpan påverkades så mycket att det stör av mitt misstag, får testa när jag har en baby till hands... Storleken är 0-3 månader, men det ser ju ut som om ungen kan ha dem som shorts ännu i skolåldern! Jaja, ska sy ett par till där jag faktiskt gör som det är meningen och se hur de ser ut då. 

5 kommentarer:

  1. Haha, ja, det där är inte lätt! Har också nyss sytt ett parti bebisbyxor (eller nåja, fyra stycken närmare bestämt) och har också tänkt tanken att det skulle vara lätt gjort att vända någon del fel.
    Överkanten brukar ju vara lite sned, eftersom byxan ska vara högre bak än fram, medan nederkanten är rak, det är nog det knepet som räddat mig från att göra samma miss. :)
    Sedan tycker jag att det är svårt att veta om det är tänkt att man ska lägga till mudd och om man då borde klippa av lite mer av benlängden, eller om det är tänkt att man bara ska fålla. Vi får väl se om mina byxor passar tilltänkt bebis eller hur det går...
    Vad gäller passformen så brukar det ju vara hyfsat lika, så det tror jag inte spelar någon större roll faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Trodde först att det var shorts =) Men kanske har de dubbelt användningsområde. Mina barn har varit så smala så de har kunnat använda ex kjolar som egentligen varit i storlek 2-3 år typ tills de är 8 år. Och många vanliga byxor är jämt för stora i midjan.

    SvaraRadera
  3. Näpet fina!! Hoppas de passar!

    SvaraRadera
  4. Härligt tyg! Jag använde ett liknande mönster på byxor idag men kortade av upptill och nedtill och satte mudd istället. Känns som att resår är lite hårt på små bäbisar. Men det beror nog på vilken slags resår man har också.

    SvaraRadera