Sidor

tisdag 19 februari 2013

Knapphål

Som jag skrev i förra inlägget är knapphål superenkla att sy med nya maskinen. Man byter till knapphålspressarfoten (som har markeringar på sidan så man kan sy många lika långa knapphål), och så använder man sömvalsknapparna och syr först en söm med knapp C, sedan en med B, så en med A och till sist en B-söm igen. Sedan är det bara att ta fram sprättkniven och öppna knapphålet. 
Det är lite ologiskt att man inte börjar med knapp A... Undras vad tanken bakom det är? I alla fall så behöver man inte vända på arbetet eller överhuvudtaget röra det medan man syr sitt knapphål, skönt tycker jag eftersom det innebär färre moment som kan gå fel.

3 kommentarer:

  1. Fast jag har det i maskinen så gillar jag inte att göra knapphål.
    Borde testa igen, har nog glömt ..är lite osäker hur fick måttet att stämma..
    Så fint det känns när man klarar det , eller hur

    SvaraRadera
  2. Jag blir riktigt avundsjuk på din maskin. Jag avskyr att sy knapphål, de blir aldrig bra. Jag har helt konverterat till tryckknappar bara för att slippa sy knapphål. Lyckliga du :)

    SvaraRadera
  3. Borde faktiskt testa detta jag med. Bara att ta en spillbit och köra på!

    SvaraRadera