Sidor

tisdag 13 november 2012

Älskade, hatade dragkedja

När man syr så klarar man sig väldigt bra och långt utan att behöva befatta sig med dragkedjor, men förr eller senare kommer man till de där projekten där kardborrband inte riktigt funkar längre. Som necessärer. Mitt problem när det gäller dragkedjor är inte sömnaden i sig, jag kan hantera en blixtlåspressarfot, utan snarare det att jag tycker att bulkiga blixtlåsändor som liksom snörper sig in i sidosömmarna är så fruktansvärt fula. Se själva:
Jag vill ha raka linjer och snygga hörn, som på den röda necessären. Tack vare noodleheads tutorial lyckades jag äntligen med det - och fler än en gång också! Tricket är alltså att bestämma en längd på necessären man vill sy och sedan sy ändbitar (nu vet jag inte vad de heter på riktigt, men ni vet vilka tygbitar jag menar...) i kortändorna så att blixtlåset + ändbitarna blir exakt den längden. Yttertyg och fodertyg sys sedan fast på traditionellt sätt i dragkedjan, så att sömsmånen sticker ut förbi blixtlåset på vardera sidan. När necessären vändsys ihop syr man sedan så att man syr väldigt nära blixtlåsets ändbit, men inte i den. Sömmen går liksom förbi på utsidan. Då blir det snyggt och fint när man vänder allting rätt! 

6 kommentarer:

  1. Så rätt du gör..
    Tror nog jag lärt mig det för länge sedan..
    Inte alltid att det blir som jag vill ändå..
    Så fint att du vågar dig på sånt som du tyckt varit svårt.. Bra gjort

    SvaraRadera
  2. Smart! Måste spana in den beskrivningen lite närmare...

    SvaraRadera
  3. Ah, vilket bra knep. När jag tänker efter har jag sett den tutorialen förut men inte brytt mig om att testa. Visst blir det mkt finare och den detaljen gör att hela arbetet ser så mkt proffsigarre ut. Tack för länken.

    SvaraRadera
  4. Jag håller på att bli galen! Jag försöker förstå hur man syr en necessär med foder men trots att jag tittar på länken ovan med ändbitarna, så fattar jag inte. Ska de sedan sys fast med när man syr fast sidbitarna? Det står inte, men blir det inte ett hål där då?
    Har jättesvårt att hitta ett bra smidigt sätt att sy ihop allt också, med foder. Har sett lite olika versioner men då sys först yttertyget fast i dragkedjan, och sen fodret, men får man då inte två sömmar? Jag syr i mörkt yttertyg och ljust innertyg och då blir det inte snyggt med två sömmar som går över varandra. Snälla hjälp mig någon om ni har något bra tips som är enkelt att förstå! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sant att det blir ett litet hål på sidan, men det är så litet att det inte stör! Det är enda sättet jag känner till att få snygga och skarpa hörn...

      Radera