Sidor

måndag 1 oktober 2012

Återbruksutmaning - nya tvåminutersmössan

I februari snabbsydde jag en mössa av en gammal t-shirt, en mössa som var menad att ha under en hjälm (cykel/slalom) och inte skulle synas desto mera. Nu när hösten kommit krypande finns det ett behov av en tunn mössa som tål att synas, alltså sydde jag en lite mera arbetad variant av tvåminutersmössan - med två sömmar istället för en. Det tog kanske två och en halv minut...


Så, vad gör alltså detta till ett återbruk? Jo, tyget kommer även denna gång från ett gammalt plagg - en trikåtunika jag haft på en maskerad någongång för länge sedan. Med en befintlig mössa som mall klippte jag ut den nya mössan, med tunikans nedre kant som mössans nedre kant. Så slipper man ett moment på mössan (och klarar sig med raksöm för hela projektet).
Jag kom också ihåg att räkna med sömsmån och gjorde den lite bredare mitt uppe på huvudet för att möjliggöra söm nummer två. Sedan sydde jag ihop mössan och klippte ett jack i den.
Och efter att jag sytt ihop jacket var mössan klar. 

Snabbt och enkelt och förhoppningsvis någorlunda snyggt också. Har man ett mindre plagg man vill omvandla till mössa så behöver man ju inte klippa ut mössan som ett enda stycke, man kan också klippa ut en halvcirkel från framsidan och en från baksidan av t-shirten/tröjan. 

Vad har alla andra hittat på måntro?

12 kommentarer:

  1. Det är så mycket jag vill göra, men om jag inte lyckas göra en 2-minutersmössa inom någon vecka så hoppas jag på att få en rejäl utskällning. ;-) Underbar liten beskrivning!

    SvaraRadera
  2. Såna snabbisar har jag gjort en del av barnens tröjor som är för små. Ett bra sätt att ta tillvara fläckiga tröjor med schyssta mönster. Tunna och sköna höstmössor kan man nästan inte ha för många av.
    Jag tycker att din mössa blev snygg!

    SvaraRadera
  3. Fin! som sagt tunna mössor är bra så här års.

    SvaraRadera
  4. Toppen återbruk!
    Funktionell höstmössa!
    Bra beskrivning!

    SvaraRadera
  5. Snygg mössa och bra beskrivning, särskilt tipset om sömsmånen! Och tack för inspirationen till lite nya väskadresser! :)
    Ha en härlig dag, här är faktiskt lite sol idag!

    SvaraRadera
  6. Snygg! Det är kul att sy mössor då det går så snabbt!

    SvaraRadera
  7. Oj, turbomössa m a o. Snygg som attan blev den! Fint tygmönster! Bra att du tog vara på det.

    SvaraRadera
  8. Bra beskrivning de skall provas har hittils mest gjort mösor av två stycken men detta lätt övervinnligt;-)

    SvaraRadera
  9. fin mössa som verkar lätt att sy. det ser till och med ut som jag skulle klara av detta :)

    SvaraRadera