Sidor

onsdag 15 augusti 2012

Välkommen!

Jag kan stolt presentera min nya inneboende, fröken Singer 99K. Denna svarta skönhet kan sy både framåt och bakåt och är utrustad med Singermotor eftersom ”det är ett misstag att tro, att sömnad med motor har betydelse blott för syfabriker och syateljéer.” Allt enligt instruktionsboken, som bjuder på fantastisk läsning på många plan. Den berättar t.ex. att även husmodern förtjänar att få ”SY ELEKTRISKT”. Det finns mängder av fördelar som: ”Ingen trötthet längre! Sömnaden blir ett nöje! Bättre resultat – på halva tiden!” Symaskinen är också utrustad med Singerlampan som inte kastar skuggor och både sparar ögonen och gör det lättare att träda nålen. (Fast jag kan använda Singer Nålträdaren som fanns i tillbehörslådan; ”Praktisk. Lätthanterlig. Tidsbesparande. Billig.”)
Hittills har jag plockat ludd (en rätt så ansenlig mängd, ihopsamlad under nästan 60 år) och oljat enligt konstens alla regler, på 18 ställen tror jag att det var man skulle droppa olja. Syr man mycket ska man göra det flera gånger i veckan (med Singerolja!), syr man lite räcker det att olja nu och då, allt enligt instruktionsboken. Undertråden var lite väl spänd när jag provsydde så jag har minskat på undertrådsspänningen (skruv 2 fig.5) och det blev bättre, men måste sy lite och se om jag skruvade tillräkligt.
Och resultatet av provsömnaden? Ett lite småslarvigt kortfodral med gröna sömmar, eftersom det fanns grön undertråd och jag ännu inte kommit till kapitlet om att spola ny undertråd. Det är kvällens projekt :)

Vi är inte bästa vänner ännu – men vi kommer att bli!

Update: Enligt serienumret är maskinen tillverkad i Kilbowie, Skottland, år 1957.

6 kommentarer:

  1. Fin! Oj så jag skulle vilja ha så där noggranna instruktioner till min, har ingen aning om var man ska olja.

    SvaraRadera
  2. Åh wow vilken urtjusig!! Å vilka bedårande instruktioner haha...

    SvaraRadera
  3. Oh, schön! Die ist ja tatsächlich noch älter (und schwerer?) als meine :-) Kennst Du den Jahrgang (oder steht das irgendwo im Beitrag auf Schwedisch)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Die Seriennummer sagt: hergestellt in Kilbowie, Schottland, in 1957. (Danke Google! :)

      Und ca 15Kg schwer, glaube ich...

      Radera
  4. Åh så underbar! Så vacker den är.

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken skönhet!! Och vilka underbara instuktionsböcker. :-)
    Jag har en liknande som jag fått av min farmor. Den står tyvärr på vinden nu. Blir sugen på att leta fram den och klappa lite på den. (Och så har jag en trampsymaskin också. Bra att ha liksom om de andra två går sönder. ;-) )

    SvaraRadera