Sidor

tisdag 31 juli 2012

Spännande synålar

När jag gick igenom farmors gamla syskrin hittade jag bland annat dessa synålar. Synålar är nu inte det lättaste att fota, men det finns en med trekantig spets, en som är trekantig hela vägen, en stor med en bred spets, en platt och så en som är trubbig och vinklad. Vad har dessa nålar använts till? Strumpstoppning? Broderier? Ryamattor? Segelsömnad? Om någon vet får denna person gärna lämna en förklarande kommentar, skulle vara väldigt kul att få reda på vad de är tänkta till!

*Update: Tack för svaren, hoppas det ännu kommer flera! Har också fått muntligt svar av svärmor som säger att mittennålen är menad för ryor.

6 kommentarer:

  1. Jag har för mig att nån sa till mig att man använder en del av dom när man klär om möbler men jag vet inte faktiskt. Det låter rimligt i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ingen aning, men visst är äldre generationers gamla syskrin riktiga guldgruvor. Både på fina saker och fin historia!

    SvaraRadera
  3. Den trekantiga tror jag används till skinnsömnad!

    SvaraRadera
  4. Jag tror som Svea att den/de trekantiga är till skinnsömnad. Skärnål har jag för mig att de kallas, det blir som eggar på den trekantiga spetsen som skär genom lädret när man syr.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Den med svärdsspets och den med bollspets kallas på engelska "bodkin" needles och de är menade att trä in gummiband eller snöre var man nu behöver det, som korsettband.
    Den med svärdspets används i USA till att sy ihop de flätade trasmattorna.

    SvaraRadera