Sidor

söndag 10 juni 2012

Sew along-plånbok

Plånboken som jag sytt i karinottilias sew along är klar och jag är... någorlunda nöjd med resultatet. Inte 100-procent, men för ett första försök är det helt okej. Jag använde vaxduk som yttertyg och det blev bra, men jag borde ha klippt ut den andra yttertygsbiten - den man sydde fast kortfickorna i - i vanligt tyg. Så valde jag att vaddera plånboken genom att använda ett rätt så tjockt mellanlägg bakom yttertyget (smart nog endast det allra yttersta) men jag vet inte om det var en så bra idé egentligen.
Kardborrband fungerar bra som substitut till tryckknapp men måste kanske jobba på att sy fast dem snyggt... I sista minuten bestämde jag mig också för att slopa ytterfickan, i vaxduk skulle det ha blivit för stelt och konstigt. Om jag syr en till i tyg lägger jag kanske dit den.
Insidan blev helt okej, det ser snedare ut på bild än i verkligheten. Jag lade först ut delarna så som instruktionerna sade - myntfacket till höger - men ändrade mig sedan och satte myntfacket till vänster istället. Det kändes naturligare så, i alla fall för stunden. Inne i sedelfacket stämplade jag min bloggadress med min nya stämpel...
Det var ett kul att vara med i en sew along och plånbok var ett bra litet projekt att börja med. Karins instruktioner var både enkla och tydliga - inga problem att följa dem (eller, tja, jag följde ju inte dem helt men det var av andra orsaker). Jag kommer definitivt att hålla utkik efter nya sew alongs i framtiden!

2 kommentarer:

  1. Åh vad fin den blev! Ser ju toppen ut med kardborre istället för tryckknapp.

    SvaraRadera
  2. JÄttefin! En riktig sommarplånka. Tänk att plocka upp den och köpa en glass i sommar.

    SvaraRadera