Sidor

onsdag 23 maj 2012

Att handsy trikå - sashiko och fåll

Det har kommit frågor om vad jag tyckte var jobbigt med sashiko-trikåkombinationen så jag tänkte förtydliga lite. Det jag tyckte var jobbigt var att få trådspänningen rätt. I och med att man syr långa linjer med stygn som sedan bildar geometriska figurer blir det, särskilt i sidled, lite knepigt att få stygnen så de ser bra och spända ut samtidigt som t-shirten har någonsorts stretch kvar och inte rynkar etc. Ju stretchigare tyg desto svårare, helt enkelt. Klippertill undrade om jag sytt fliselin på baksidan, och det hade jag inte gjort. Det låter dock som en bra idé.
Lite liknande problem hade jag igår när jag för hand skulle fålla upp en klänningsfåll med någonsorts smygsöm. Klänningen är en (för) lång aftonklänning jag ska ha på mig på fredag (ja hennihenni ska på bal, nästan i alla fall :) och både stretchig och smal vilket innebär stor risk för att söndra sömmen med första steget man tar, senast i alla fall vid dansen. Det problemet löste jag genom att sy med flera korta trådar i stället för en lång hela vägen runt. På det sättet finns det partier utan stretchhämmande tråd i fållen, som borde ta bort trycket från själva sömmen. Hoppas teorin stämmer!

1 kommentar:

  1. Ja det är ju inte direkt genomlätt att sy i stretchiga tyger..

    SV: Mmm en pysselväska tycker jag varje kreativ människa skall ha.. ;) hihi..

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera