Sidor

onsdag 14 december 2011

Smaksatt salt - rosmarin & citron

Smaksatt salt är enkelt att göra och en uppskattad present. Jag gjorde några burkar "havssalt med rosmarin och citron" i helgen. Burkarna har uppiffade lock och så har jag skrivit vad de innehåller på själva burkarna med permanent silver-/guldpenna.

Så, hur gör man själva saltet? Man behöver havssalt, citron och rosmarin. Till de här fyra små burkarna använde jag skalet av en medelstor citron, 5 små (men täta) kvistar rosmarin och ungefär 300/350 g salt. Jag gör så att jag skalar citronen med en vanlig potatisskalare  och så putsar jag bort det vita, beska, från insidan av skalen med en vass kniv. Sedan lägger jag skalbitarna och rosmarinen i "hackdelen" av min stavmixer och brummar igång den tills jag har en finhackad gröngul röra. Röran blandas sedan med saltet (man kan lägga i ett par skedar salt i mixern och köra med citronen och rosmarinen och sedan hälla över allt till en skål med resten av saltet). Sätt på burk och ge bort! Eller använd själv! :) Det passar bra till kyckling, fisk, potatis, zuccini et.c. Det passar till väldigt mycket alltså. Så, iväg till köket och prova själva...

4 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt gott! Ditt inlägg kom precis i rättan tid, jag har just suttit och funderat över vad jag ska komplettera vissa julklappar med!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé!!! Tänkte att det skulle bli lite hemmagjorda klappar i år! :)

    SvaraRadera
  3. Vilken fin gåva! Och vad fina burkarna blev :) Den som får en sån burk blir nog jätteglad!

    SvaraRadera