Sidor

onsdag 28 september 2011

Liten filt

Det här är resultatet av lång tids planerande och lappsamlande, samt ett par dagars sömnad. En liten vändsydd filt i lapptäcksteknik med baksida av mikrofleece, storlek ca 60*70 cm. Tygbitarna är en blandning av gammalt och nytt. Det randiga är en gammal kjol, lammen ett barnpåslakan från 80-talet, det mörkblå mönstrade är gardin från 60-talet (marimekko) och det blommiga är gardin från 90-talet. Hjärtanen är nytt tyg från IKEA, blå bården uppe och nere är också nytt tyg och lejonen har varit ett dynvar från Hemtex, köpt för några år sedan i syfte att slaktas. Mittbiten har jag tryckt själv, hattifnattar på gammalt lakan.

Baksidan är ny mikrofleece i mörklila.


Allt som allt är jag rätt så nöjd. Fleecen drog lite när jag sydde ihop fram- och bakstycke, men inte så farligt. Den översta marimekkobiten tycker jag i efterhand är lite för sliten i ena hörnet, jag borde ha valt en annan bit. Och så funderar jag fortfarande på hur jag ska göra med vändhålet, just nu är det inte ihopsytt annat än med sömmen som går runt hela filten. Håller det så, eller borde jag sy ihop kanten för hand?

1 kommentar:

  1. Jättefin filt! Gillar hattifnattarna i mitten lite extra. Kul att du tryckt dom själv!

    SvaraRadera